Edzés: Mi az az edzés? PDF Nyomtatás E-mail
Cikkek
Írta: Farkas Gyula   

Túrázás során a kondicionális képességeink (erő, gyorsaság, állóképesség) közül leginkább az állóképességet vesszük igénybe. A hosszú felmenetek komoly terhelést jelentenek a keringési rendszerünkre, azaz a szívre és a tüdőre. Az állóképességi alapozás elsősorban ezen szervek működésének javítását jelenti. Természetesen a mozgásban részt vevő izomzat is fejlődni fog, hiszen ez is munkát fog végezni.

 

Elsőként nézzük meg, mit is jelent az edzés fogalom!

Az edzés nem más, mint alkalmazkodni egy megnövekedett terhelési szinthez. Konyhanyelven szólva, csinálunk valami - a szervezet számára - szokatlant, amelyre a tested "megijed" és nyomban elkezd építkezni, hogy ha legközelebb megint ilyen esemény következne be, akkor ne érje váratlanul. Azonban ha sokáig nem éri hasonló stresszhatás, akkor úgymond "elfelejti", leépíti a feleslegesen energia-zabáló rendszert, hiszen nincs rá szüksége.

 

Így ahhoz, hogy az edzésed hatékony legyen, folyamatosan "stresszelned", majd pihentetned kell a szervezetedet. Az edzés hatására, a pihenési fázisban indulnak meg az építkező folyamatok és amikor ezek éppen befejeződnek és még nem indulnak meg a leépítő folyamatok, akkor kell újból edzened. Ilyenkor egy magasabb edzettségi fokról indulhatsz, nagyobb terhelést adhatsz a szervezetednek és még jobban fogsz fejlődni. Ez az ún. szuperkompenzációs elv.

Túledzettség vs kevés edzés

A túlzott edzés és a túlzott pihenés egyaránt káros, ha teljesítményedet növelni szeretnéd. Túl sok edzés hatására a szervezeted kiég. Edzés során "szétbombázod" magadat, hiszen rengeteg energiát égetsz, felborul a vércukor-, só-, folyadékháztartásod, tejsav keletkezik, megnövekszik a testhőmérsékleted és megannyi olyan dolog zajlik le, amelyek csak rontják a hatásfokodat, hiszen - talán nehéz elhinni - de edzés közben leépülsz. Amikor pihensz, akkor rendeződnek ezek folyamatok és minél többször kell "rendet rakni" magadban, ez a rendeződés, amit hívjunk regenerálódásnak, egyre gyorsabb és gyorsabb lesz. Ha viszont nem hagysz elegendő időt magadnak regenerálódni, szervezeted nem kapja meg azokat a táplálékokat, ásványi anyagokat, folyadékokat, hogy az idegrendszeri pihenésről ne is beszéljünk, amikre feltétlenül szüksége van az építkezéshez, akkor a tested leépül és előbb-utóbb megsérülsz, megbetegszel. Tehát oda kell figyelned, hogy annyit edz és úgy, amennyit a szervezeted pont elbír. A jó edző ezt hajszálpontosan be tudja lőni a sportolóján.

 

A túl kevés edzés is káros a teljesítménynövelés szempontjából. Ilyenkor a szervezeted rájön, hogy "átvágtad" és az edzés utáni építkező folyamatokat átváltja lebontó folyamatokká, hiszen a nagyobb teljesítményű szervezet több energiát is igényel és feleslegesen ezt nem akarja fenntartani. És ez nem csak a sportolókra igaz... ha egy ember soha nem csinál semmilyen számára megterhelő dolgot, a szervezete egyre gyengébb és gyengébb lesz, mert az mindig a számára legkevesebb energiát emésztő állapotra törekszik. Ehhez pedig minél kevesebb sejtre van szüksége, azaz lebontja saját magát, ami szintén betegségekhez és sérülésekhez vezet.

 

Hamarosan folytatás következik és rátérünk a lényegre! :-)

Share